Kandinsky – Mehmet Çimener

WASSİLY KANDINSKY

Wassily kandinsky 1866’da mosovada doğdu.Moskova üniversitesinde hukuk eğitimi aldı ve aynı kurumda ders verdi.1896’da munih’e taşındı.Bağımsız sanat okullarında desen ve resim dersleri aldı.1903 itibari ile önemli zaman zaman aykırı bir sanatçı olarak ün kazanmıştı.Avrupa genelinde sergiler açmıştır.Kandinsky , Franz marc’la der blane reiter kolektifinin manifestosunu şekillendirmiştir.Mavi altı’nın alınanach kitabı 1912 de bir yıl sonra kandinsky soyut resmin önemli ve kaynakları hakkındaki çığır açan ders kitabı sanatta ruhsallık üzerine yayınladı.Wassily kandinsky 1944’te öldü.

Kandinsky,ailesini müzikle ilgikenmesinden dolayı resme karşı tutumu basştan belli idi.Müzikal ses yerlere doğa olaylarına ve hatta özel karekterlere ilişki izlenimleri aktarabilir ancak bunu taklitçi* olmauanveya soyut yöntemlerle yapar.Kandinsky’yi renkler işaretlerin çizgilerin ve şekillerin soyut niteliklerinin açıklanmasına  yönlendiren şey işte bu bilgiydi.Yapıtlarında farklı dizileri ve katmanları ifade etmek ‘kompozisyon’ yahut ‘doğaçlama ‘ gibi müzik terimlerini kullanmaya başlamasının nedenide buydu.Resminde renklerle duygular arasında bağ kurmayı arzuladığı ifade edenkandinsky’ e daha yakındı.Kandinsky son bei tanesi atonal müziği bulun besteci schönberg ile dostluğunun geliştiği döneme denk gelen yedi** kompozisyon resmetti.Kandinsky’nin ‘iç dünyamızda gelişen olayların…aniden meydana gelen …bilinçsiz ifadeleri’ni üretme niyetinde çok daha uyumludur.Canlı ve cansız varlıkların sadece insan hayvan ağaç kayalıklar tepeler ve gökyüzü imgeleri akla getirecek kadar tamamladığı bir manzara resmi

Wassily kandinsky’nin köln konferansında (1914) bir konuşması;

Sanatsal,gelişimi 3 ana dönem altında ele alabilirim.Birinci dönem yada heveskar dönem diyelim,iki farklı dürtünün aynı anda hissedilmesi sonucunda gelişmiştir.Sonraki gelişimini göz önünde bulundurarak ,bu iki dürtünün birbirinden temelde çok farklı olduğunu anlamaktayım ki bunlar;

1-Doğa sevgisi

Kandinsky’n,n müzeiğe sanata olduğu kadar doğayada düşkünlüğü vardı.Yaşamı boyunca kişisel imge dağarcığının izlerini taşıyan,yer yer simgesel çağrışımlarla yüklü soyut resimler yapmıştır.

2-belli belirsiz bir yaratma dürtüsü

Perspektif kaygısı olmdan özgür bir renk kullanımı benimsemiş olduğum görülebilir.Buna göre ,eğer bir tek fiziksel alan resimsel gereklilik için gözden çıkabiliyorsa,o halde sanatçının diğer diğer fiziksel alanlarıda terk etmesi,sanatsal bir hak ve sanatsal bir görevdir.Ayrıca kişinin biçimleri zorla aramasında daha zararlı daha günah bir şey yoktur.

3-Deneysel biçim tehlikesi

Sezgiden yoksun olanların her bir biçim belli bir iç ses ama yapmacık bir içsel gereklilik taşırlar.

Wassily kandinsky’de görelen akımlar

Dışavurumculuk

Alman dışavurumculuğu

Modern sanat

Soyut sanat

*mimetik

**1909-1910-1913

KAYNAKÇA

  1. YY BATI SANATINDA AKIMLAR,Ahu antmen,sel yayıncılık,2008,İstanbul,sf:86,87,88,89,90

MODERN RESİM NASIL OKUNUR,Inn thongeen,hayalperest yayıncılık,2014,İstanbul,sf:102,103,104

mehmet çimener-WASSİLY KANİNSKY

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s