Kurt Schwitters – Buse Gürcan

SCHWİTTERS’ İN RİTMİNİN GÖÇ MEKANI

Schwitters , 20. Yüzyılın avangardı, ve sanata farklı bir bakış açısıyla bakan ressamı ,
şairi, mimarı ve heykeltıraşıdır. O tüm bu sanat dallarını birbirinden ayırmamış ; aksine
hepsini kafasında birleştirmiş ve buna MERZ adını vermiştir. Sanat dallarının Merz’de
birleşmesi sanatçının aslında onları parçalaması ve sonra anlamsız bir biçimde bir bütün
oluşturması demektir.Ya da bu parçaların hayatın içinde harmanlanması demektir.
Schwitters Merzlerini atıklardan, hurdalardan , döküntülerden, çöpten yaratır.
Resimleri tual üstüne çakılmış veya tutturulmuş tahta, kâğıt, metal, ağaç, oyuncak, tel
parçalarından oluşur. Kendini “Ben Kurt Scwitters, resimleri birbirlerine çivilerim” diyerek
tanıtır.
‘Sanat insanda büyüyen bir meyvedir’ diyerek doğayı da sanatla bu şekilde
bütünleştirdi. Bende bu düşüncesini mekanın girişini insan yapımı bir şekilde değil de doğal
bir yolla sunmak istedim.
Schwitters’ın mimarlıkla ilgisi ise mimarlıkla ilgili bütün gelenekleri parçalamak ve
mimarlığı yeniden yaratmaktır .Sürekli olarak konutu ve kenti parçalamak ve arzulara göre,
ya da arzu ilkesine göre, yeniden yeniden inşa etmek… Böylece insanın hayatını sanata
dönüştürmek; sürekli oynanan bir oyuna çevirmek.
Bu düşüncelerden yola çıkarak Kurt Schwitters’in RİTİM GÖÇÜ MEKANI’nı onun
kişiliğine ve sanat anlayışına uygun olarak yaparken , yapmış olduğu resmini keyfi ve
anlamsız bir biçimde parçalayıp bütünleştirdim. Sonuç olarak aşağıdaki resmi oluşturdum.
Aslında resmin dışına çıkmamın sebebi sanatçının deneyselliği , ekspresyonizm ve kübizmin
getirdiği özgürlükçü kişiliğini ortaya çıkarmaktır. Yani ben aslında sanatçının parçalayıp bütün
oluşturduğu bir sanat eserini tekrar parçalayıp bir bütün oluşturdum. Bunu yapmaktaki
amacım Schwitters’in yeniliklere açık bir sanatçı olduğunu vurgulamaktır. Yaptığım bu
çalışmayı da mekana dönüştürmeyi düşünüyorum. Sanatçının oluşturduğu parçaların hayatın
içinde harmanlanması kısmını da çalışmama yansıtmayı düşündüm. Bunu resmin
bütünündeki parçaladığım objeleri mekanın içindeki eşyalara dönüştürerek yapmış olacağım.
Sanatçı çivilemek için tuval gibi geleneksel formatları kullanır. Bu şekilde hem sanatın
gelenekle bağını hem de bu bağı nasıl koparttığını ima eder. Ben de sanatçının bu
düşüncesini ritim göçü mekanına şu şekilde yansıtmak istedim. Yaptığım mekanı hem
geleneksel mekanlara hemde sıradışı bir mekana dönüştürmeyi düşündüm.

SCHWİTTERS buse gürcan

Leave a Reply

